Sbírám vše!
Ber nebo nech být! Hobsonova volba
22.03.2010 10:16Hobsonova volba je taková volba, při níž se nabízí pouze jedna možnost výběru. Člověk může buď přijmout nebo odmítnout. "Ber nebo nech být". Je to volba mezi něčím a ničím.
Upraveno podle hesla na Wikipedii Hobson's choice.
Thomas Hobson (1544–1631) byl vlastník stáje v městě Cambridge v Anglii.
Stáj byla v blízkosti univerzity St Catharine's College a koně si najímali studenti i akademici k projížďce. Ve stáji měl poměrně hodně koní, kolem 40, tedy široký výběr. Protože však všichni chtěli ty nejlepší koně, a ti by byli stálým používáním vyčerpaní, zajistil střídání všech koní zvláštním způsobem. Nabízel zájemcům výběr – vzít si prvního koně ve stáji nejblíže u dveří nebo nic.
Hobsonova volba je něco jiného než:
- Výběr mezi více možnosti
- Vydírání (Blackmail, extortion)— výběr mezi zaplacením určitě částky peněz nebo složením zboží a nepříjemností, která by člověka potkala
- Falešné dilema (False dilemma)— jsou nabídnuty pouze dva výběry, ve skutečnosti je více možností
- Hlava XXII, Mortonovy vidle (Morton's Fork), a dvojitá vazba (double bind) – volba má často důsledek nežádoucího charakteru.
Původní užití
Podle Oxford English Dictionary, první užití fráze se objevilo v The rustick's alarm to the Rabbies, od Samuela Fishera in 1660: "Jestliže nebude jiná volba potom jde o Hobsonovu volbu ... která zní vyber si jestli chceš to, co se nabízí nebo nic."
Výraz se objevuje v básni z roku 1688, kterou napsal Thomas Ward (author) "England's Reformation", která byla publikována až po jeho smrti:
Where to elect there is but one, / 'Tis Hobson's choice—take that, or none."
„Kde je na výběr jen jedno/ Hobsonova volba se nabízí – ber toto nebo nic“
Básník John Milton popularizoval frázi v novinách ( Addison and Steele's The Spectator , 14.října,1712).
Moderní užití
Pokud řečníci či spisovatelé užijí výraz "Hobbesian choice" místo "Hobson's choice" jde o záměnu. Známý filozof Thomas Hobbes nemá s majitelem stáje, který nabízel zajímavým způsobem koně nic společného a výraz v této formě je matoucí.
Henry Ford prodával Ford model T formou Hobsonovy volby: " Každý zákazník si může vybrat jakoukoli barvu, pokud chce černou". Tento výrok je připisován Henry Fordovi neprávem.
Model T byl vyráběn i v jiných barvách, ale pouze v letech 1908 až 1914 a potom znovu v letech 1926 a 1927. Rychlá produkce vyžadovala rychle schnoucí barvy, takovou v letech 1915-25 byla pouze černá.
Česká současnost a užití výrazu
Předpokladem rozhodnutí u spotřebitele je možnost volby. Výjimkou je Hobsonova volba, nutnost „zvolit“ jedinou možnou volbu, která je v tržní ekonomice řídkým jevem. (Z čistě filozofického hlediska i odmítnutí jediné možné volby je volbou).
Radka Johnová: Marketing kulturního dědictví a umění
—————