Sbírám vše!


Jste TIV osobnost?

04.01.2021 19:21

    Udělejte si kratičký  test  na povahu. Posuďte se na stupnici 1 (vůbec ne)  –  5 (ano, velmi).

  1. Je pro mě důležité, aby lidé, kteří mi ublížili, uznali, že se mi stala nespravedlnost.
  2. Myslím si, že jsem ve svých vztazích k jným lidem mnohem svědomitější a morálnější ve srovnání s tím, jak se mnou zacházejí oni.
  3. Je pro mě velmi těžké přestat myslet na křivdy, které mi ostatní způsobili.
  4. Když se lidé, kteří jsou mi blízcí, cítí zraněni mými činy, je pro mě velmi důležité objasnit jim, že mám na takové jednání právo.

    Pokud jste získali více než 16 bodů, je možné, že patříte k TIV osobnostem.

                    

       Jak interpretujete situace, ve kterých máte pocit, že vám lidé kolem vás ubližují?

                                                                                                            B

                   1.Je to  osobní újma, ublížení, křivda         Je to aktuální nedomyšlenost v jednání druhého

                   2.Je to přímo zaměřeno vůči mně               Neberu to osobně,  stalo se 

                   3.Děje se mi to pořád, přitahuji to               Je to výjimka, přejdu to      

       Odpovědi A charakterizují TIV  osobnost.    

  

TIV - Osobnost se sklonem cítit se obětí druhých lidí

                          (Tendency for Interpersonal Victimhood)  

 

TIV osobnosti jsou lidé, kteří si:

  • libují v konfliktech
  • pokaždé je dokáží převrátit tak, že se v nich vnímají jako oběť
  • mají potřebu dát to pocítít druhé straně

 

  Chování TIV osobností má čtyři dimenze: 
  • neustále úsilí dát najevo, že je oběť, pocit, že jim ostatní neustále škodí
  • morální elitářství, resp. poučování ostatních o správnosti vlastního výkladu věcí
  • nedostatek empatie pro bolest a utrpení druhých
  • stálé přemítání o minulých křivdách, stálé návraty do minulosti, jitření starých ran

 

Výsledkem je osobnost nejistá,, úzkostná, negativně naladěná. Tito lidé mají potřebu  být  neustále ve středu pozornosti a testovat chování druhých lidí. Uklidnění pochyb o své vlastní sociální hodnotě však  nenajdou, i kdyby si jich druzí lidé cenili a hluboce vážili. Bohužel, jsou nastaveni tak, že  očekávají od ostatních odmítnutí, dá se říci, že se přímo třesou na to, jak si vychutnají, že je jim ubližováno. A to také vidí!

Jde o obranný mechanismus, který takovému člověku pomáhá udržet zdání, že on je ten dobrý a ostatní jsou zlí.

 

Literatura:

 

  1. The tendency for interpersonal victimhood: The personality construct and its consequences
  2. The Tendency to Feel Victimized in Interpersonal and Intergroup Relationships
  3. Unraveling the Mindset of Victimhood            

—————

Zpět